Rowery elektryczne i Hybrydowe wymagają rutynowej konserwacji, więc zapoznaj się z dostępnymi opcjami serwisowymi i ciesz się jazdą niezawodnym jednośladem.
Dzisiaj zrobiłem eksperyment ponieważ ciągle powtarza się w komentarzach przekonanie że ogniwa litowe wybuchają od samego patrzenia na nie, eksperyment wykonany na ogniwach używanych Panasonic CGD18650CG, czyli na ogniwach nisko prądowych.
Test jest wyjątkowo niebezpieczny dlatego przeprowadziłem go na powietrzu w zamkniętej komorze, nie powtarzajcie tego ogniwa czasami zachowują się nieprzewidywalnie i lepiej nie ryzykować swojego zdrowia, zrobiłem ten test aby pokazać że ogniwa nie zapalają się bez powodu muszą być spełnione określone ku temu warunki, jednak jak już do tego dojdzie pożar jest bardzo szybki i mega intensywny…….
Projekt jest stworzony w celach edukacyjnych, tak samo każdy film, który nagrałem i będę nagrywał w przyszłości, ogniwa i baterie których nie wykorzystuję po teście są zwrócone do punktu ich utylizacji, nie składuję oraz nie magazynuję odpadów z takich ogniw, nie prowadzę działalności zarobkowej ukierunkowanej na magazynowaniu energii, wszystko co robię w tym temacie jest czysto hobbistycznym zajęciem które ma na celu naukę i poszerzanie wiedzy, nie świadczę usług i sprzedaży, jest to kanał typowo informacyjny w celu wymiany doświadczeń i wiedzy…
Nie są tak niebezpieczne jak ludzie mówią, ale jednak są sporo niebezpieczniejsze od takich NIMH czy NICD, które można było nawet przeciąć na pół i najwyżej dymek jak z papierosa poszedł.
Wczoraj miałem pożar nowego akumulatora 20V 4Ah. Bateria nagle zaczęła się grzać więc ja odłączyłem od pilarki i za 10 minut stanęła w ogniu gdzie wybuchło wszystkie 10 ogniw po kolei. Aku był odziwo rozładowany.
Czy w takim ogniwie może zrobić się wgniecenie z powodu np. Upuszczenia z pół metra? Stało mi się tak niedawno i boję się je ładować. Na widok prawie nic nie widać żeby było wgniecenie bo jedynie ryska na obudowie.
Ciekawym doświadczeniem byłoby sprawdzenie reakcji akumulatorów na temperaturę biorąc pod uwagę dość znaczne nagrzewanie się niektórych latarek – jaki jest tak naprawdę próg bezpieczeństwa jeżeli chodzi o wytrzymałość ogniw litowo-jonowych na podniesioną temperaturę.
Slabo je przebijasz. Im wieksze wewnetrzne zwarcie tym gwaltowniejsza reakcja. Teraz sobie pomysl jaka jest reakcja podczas wypadku samochodu elektrycznego gdy w ulamku sekundy zgniataja sie cale pakiety baterii. Rekacje trzeba pomnozyc x 100. Nie ma szans na ucieczke z takiego auta.
Fajny test. Ogniwa li-ion z napięciem do 2.9V można uznać za praktycznie całkiem rozładowane dlatego tutaj można się spodziewać takich wyników. Wysokoprądowe (do elektronicznych papierosów na przykład), z możliwością oddawania prądu na poziomie 20-30A nawet rozładowane do tych powiedzmy 3V pewnie już by się gotowały lekko.
Chciałbym zobaczyć porównanie ogniw różnych firm, różnego typu. Naładowane do nominalnego napięcia 4,25. Jak zachowa się ogniwo Lg, Sony, Sanyo, I inne. Może różnica będzie między ogniwem o wydajności 8A a ogniwem 30A? Te wysokoprądowe mogą się zachować inaczej.
to czy ogniwo się zapali zależy głównie od składu elektrolitu wysokopadowe ogniwa nawet przy niskim napięciu reagują wybuchowo wpływ ma też nawet wilgotność powietrza lit dobrze reaguje z wilgocią i wodą proponuję np przebić LG HE2 tylko uwaga reaguje gwałtownie i to nawet rozładowane
Super!… często wiele osób nie ma świadomości z czym ma do czynienia. A bezpieczeństwo jest żeczą nadrzędną a przyczynia się do niej rzetelnie zdobyta wiedza, chociażby przez takie testy i filmy. Dlatego dzięki za taki Film… z całą pewnością podniesie on świadomość z czym mamy do czynienia. Jedno jest pewne nie ma co żałować na zabezpieczeniach ogniw, między innymi "jak to jest w moim przypadku budując odpowiednią obudowę chroniącą w razie czego przed wydostaniem się wysokiej temperatury… nie mówiąc już o zabezpieczeniach typu BMS itp, co uchroni przed przeładowaniem. No i ostatnia oczywista życz aby nie narażać baterii na uszkodzenia mechaniczne. Super! Świetny materiał. 👍
100% racja! Niechce mi się wierzyć że hulajnoga elektryczna wysadziła mieszkanie, że aż okna z framugą wyleciały z mieszkania.
👍
gdzie wyrzuciłeś te baterie?
Moja ładowarka do 4.1v ładuje.
Nie są tak niebezpieczne jak ludzie mówią, ale jednak są sporo niebezpieczniejsze od takich NIMH czy NICD, które można było nawet przeciąć na pół i najwyżej dymek jak z papierosa poszedł.
Wczoraj miałem pożar nowego akumulatora 20V 4Ah.
Bateria nagle zaczęła się grzać więc ja odłączyłem od pilarki i za 10 minut stanęła w ogniu gdzie wybuchło wszystkie 10 ogniw po kolei. Aku był odziwo rozładowany.
Czy w takim ogniwie może zrobić się wgniecenie z powodu np. Upuszczenia z pół metra? Stało mi się tak niedawno i boję się je ładować. Na widok prawie nic nie widać żeby było wgniecenie bo jedynie ryska na obudowie.
Mam pytanie czy 2 lata lerzonce ogniwo 18650 w urzydku może być niebespieczne??
Fajny test.
Ciekawym doświadczeniem byłoby sprawdzenie reakcji akumulatorów na temperaturę biorąc pod uwagę dość znaczne nagrzewanie się niektórych latarek – jaki jest tak naprawdę próg bezpieczeństwa jeżeli chodzi o wytrzymałość ogniw litowo-jonowych na podniesioną temperaturę.
Panasonic 👍 jest MOC. Trzymasz w napięciu z tym przebijaniem 🤪
Miałem przypadek podłączenia nieodpowiedniej ładowarki do latarki, chętnie pokazałbym zdjęcia takiej latarki po wybuchu.
Przydałyby się jeszcze jakieś testy zwarciowe, albo jakby jakąś paczkę akusów utopić w wiardrze
remember safety is number one priority xdd, sztos, przydatna wiedza
W skrócie, cały czas się nic nie dzieję, dopiero przy 13:11 jest eksplozja ogniwo 4,4 v
teraz sobie pomyśleć jak by nastąpiło zwarcie dużego pakietu na przykład od hulajnogi stojącej w mieszkaniu szkoda myśleć pozdrawiam
Slabo je przebijasz. Im wieksze wewnetrzne zwarcie tym gwaltowniejsza reakcja. Teraz sobie pomysl jaka jest reakcja podczas wypadku samochodu elektrycznego gdy w ulamku sekundy zgniataja sie cale pakiety baterii. Rekacje trzeba pomnozyc x 100. Nie ma szans na ucieczke z takiego auta.
Dobre to bylo jak te ogniwo przez ten pancerny bunkier przelecialo haha 😀 test super 🙂
Fajny test. Ogniwa li-ion z napięciem do 2.9V można uznać za praktycznie całkiem rozładowane dlatego tutaj można się spodziewać takich wyników. Wysokoprądowe (do elektronicznych papierosów na przykład), z możliwością oddawania prądu na poziomie 20-30A nawet rozładowane do tych powiedzmy 3V pewnie już by się gotowały lekko.
Rozładuj totalnie a nie xd
Chciałbym zobaczyć porównanie ogniw różnych firm, różnego typu. Naładowane do nominalnego napięcia 4,25. Jak zachowa się ogniwo Lg, Sony, Sanyo, I inne. Może różnica będzie między ogniwem o wydajności 8A a ogniwem 30A? Te wysokoprądowe mogą się zachować inaczej.
w różnych miejscach można kupić bardzo marnej jakości ladowarki do tych właśnie ogniw które potrafią podawać napiecie ładowania ponad 4.2V
Udało by się wcześniej tylko nie miało iskry odpowiedniej .
Są jaki cel miało niszczenie tych ogniw? W praktyce nikt tak nie postępuje bo i po co? Chyba że w wypadku samochodowym.
wysokoprądowe dużo chętniej wybuchają
wyższy prąd dużo wyższa temperatura
to czy ogniwo się zapali zależy głównie od składu elektrolitu wysokopadowe ogniwa nawet przy niskim napięciu reagują wybuchowo wpływ ma też nawet wilgotność powietrza lit dobrze reaguje z wilgocią i wodą proponuję np przebić LG HE2 tylko uwaga reaguje gwałtownie i to nawet rozładowane
I jest ogień 🙂
Może byłaby jakaś różnica stosując ogniwa wysoko prądowe?
Utopienie ogniwa to jedyna opcja na złagodzenie skutków jego pożaru.
Był test uszkodzenia mechanicznego. To teraz test przeładowania i test zwarcia.
Super!… często wiele osób nie ma świadomości z czym ma do czynienia.
A bezpieczeństwo jest żeczą nadrzędną a przyczynia się do niej rzetelnie zdobyta wiedza, chociażby przez takie testy i filmy.
Dlatego dzięki za taki Film… z całą pewnością podniesie on świadomość z czym mamy do czynienia.
Jedno jest pewne nie ma co żałować na zabezpieczeniach ogniw, między innymi "jak to jest w moim przypadku budując odpowiednią obudowę chroniącą w razie czego przed wydostaniem się wysokiej temperatury… nie mówiąc już o zabezpieczeniach typu BMS itp, co uchroni przed przeładowaniem. No i ostatnia oczywista życz aby nie narażać baterii na uszkodzenia mechaniczne.
Super! Świetny materiał. 👍